Etimologia cuvântului "pulă"

Înainte de toate, scuturaţi-vă de complexe şi ştergeţi-vă grimasa împietrită de pe faţă.

Cineva m-a trezit din cel mai profund somn ce l-am avut în ultima perioadă pentru a mă întreba de originile acestui cuvânt pe motivul „că ne-ai mai spus tu odată, dar am uitat.” Eu zic că e un lucru bun, faptul că lumea vrea să ştie. Ei şi ce dacă nu vrea să ştie care-i treaba cu teoria relativităţii şi preferă să afle originile celui mai folosit, dar în acelaşi timp, cel mai secret cuvânt de pe planetă? Despre teoria relativităţii poţi afla de pe gugăl, despre pulă tre’ să cauţi bine.

No, nu-mi propun ca teoria mea despre etimologia acestui cuvânt să fie infailibilă, ci doar un umil aport la elucidarea unui mister ce nu lasă lumea să doarmă (sic!).

Cuvântul „pulă” îşi origini antice, el provenind din latinescul pulus, -i, ce înseamnă „pui”. Romanii, cărora le plăcea s-o ardă cu băieţei, foloseau acest diminutiv pentru a-i alinta. De altfel, expresii precum „ce faci pui?”, „te iubesc, pui!” etc. sunt folosite şi în zilele noastre.

După ce au cucerit Dacia în 106 după Hristos, dacii au preluat limba cuceritorilor şi au combinat-o cu cea proprie. Asta era un fel de latină vulgară. No, când mai eşti şi cucerit, tinzi să devii şi mai vulgar. Cunoscut fiind faptul că dacii, deşi consideraţi barbari, se simţeau bine cu femei, aceştia au considerat că, decât să-şi plângă de milă, e mai bine să facă haz de poponăria intelectualităţii romane, deturnând semnficaţia acelui „pulus” care, graţie ingeniozităţii dacice, a fost asociat cu penisul. „Dă-te-n pula mea!” ajungând să fie cea mai răspândită expresia de pe întreg spaţiul carpato-danubiano-pontic.

8 gânduri despre „Etimologia cuvântului "pulă"”

  1. Interesant. Cred că mi-am pus și eu odată întrebarea asta, dar n-am găsit pe nimeni care să știe.Și zici că de fapt „Ce faci, pui?” e totuna cu „Ce faci, pulă?”. Nice. =))Oricum, articolul face parte dintr-o serie sau doar despre „pulă” ai date? Aș fi curios și de altele, acum că tot am început. :))

  2. @Anda:)) vrei polemici, a? Ca să pic eu iar rău în fața Ioanei, nu? :)) Altfel, pe cât de amuzant, pe atât de adevărat toate cele spuse în clipul cu pricina ;)@Andrei:)) exact, Andrei, e o ironie fantastic de amuzantă. Acuma, sincer să fiu, nu mi-am propus o serie pe tema asta, dar dacă izvoarele istorice scot la iveală informații și despre alte… aspecte, voi sunteți primii care află ce și cum.

  3. Cred că limitați bogăția lexicului profan la pulă într-un mod total nefericit.Am moștenit mai multe cuvinte interesante care desemnează organele sexuale decît oricare popor vecin..deci fiți mîndrii. 🙂 Preferatul meu era cocoșel,dar mai era și vargă,pipi -că,puță -ică,coaie sînt curat latine(poate și balcanice vechi,nu vom ști niciodată bănuiesc)..lindic(latin și albanez) ,chizdă/pizdă e chiar mai vechi decît toate și aproape identic cu rădăcina reconstruită a PIE *kuzdhos.Ce vă pot spune, m-am simțit inspirat de articolul Latin Profanity de pe Wikipedia..îl recomand tuturor, e foarte instructiv. 🙂

  4. Mda. Nu. 🙂 Cuvantul "pula" provine din același latinesc "pula" care înseamnă "pleavă". Este mult mai probabil să fi fost preluat datorită statusului său de cuvânt mainstream decât datorită unui status underground, precum semnificația folosită de tine. Mainstream, romanii se refereau la "băștinași" ca fiind pleava, ei considerându-se a fi de fapt spuma și elita :), iar dacii au preluat cuvântul fără să-i înțeleagă adevărata semnificație. I-au au preluat doar sensul peiorativ pe care cuvântul îl căra cu el în acel context și timp: "nimic", "neimportant". Cum a ajuns ca pleava să fie identificată cu organul masculin, hmmm, cred că e ceva mai complicat de explicat. Oricum sensul de "pula", inclusiv azi, are un sens care denotă "nimicul": "Ce-ai făcut? – O pulă." sens mult mai congruent cu semnificația cuvântului latin care se traduce prin "pleavă" – adică partea nefolositoare a grâului. 🙂

Ce zici?

