TransilvAeroShow 2009 – cronică sentimentală

„Avion cu motor, dă-te peste cap în zbor”, ăsta ar fi putut fi sloganul celei de-a doua ediții a TransilvAeroShow ce s-a ținut în week-endul lui 8 și 9 august pe aerodromul „Mircea Zorileanu” de lângă Brașov.
A fost un spectacol de excepție și pentru asta trebuie să-i mulțumin lui Lucian Barna care făcut posibila prezența campionilor mondiali Peter Beseneyi și Veres Zoltan și a „Iacărilor Acrobați”.
Pe lânga partea de acrobații, tono-uri, semi-tono-uri, bucle, desprinderi din formație, urcări, coborâri, derapaje și lăsat publicul cu gura căscată, au putut fi admirate în toată spledoarea lor un grup de trei avioane MiG 21 Lancer și un alt grup de trei elicoptere Puma SOCAT.
A fost un veritabil deliciu. MiG-urile îți ridicau părul de pe mâini și de pe picioare numai când le auzeai motorele. Nu credeam că ceva atât de brutal poate fi și sublim în același timp. Cât despre elicoptere, apropierea acestora în formație strânsă de zona de spectacol semăna cu un grup de ciobănești ce-ți dau impresia că vin să te atace dar, odată ajunși în fața ta, se pun cu botul pe labe.
Pentru mine a fost o experiență fantastică. O altă chestie ce m-a impresionat, marcat, nici nu știu cum să-i zic, a fost în jurul orelor 11, când plafonul de nori se afla încă destul de jos. Eram cu maică-mea la un stand uitându-ne la aeromodele, cărți, reviste, când, deodată, se aude un MiG zburând la sub plafonul de nori. Abia am apucat să mă întorc la timp să-l cum face un viraj strâns spre dreapta și dispare în ceața aerodromului. A fost o chestie desprinsă parcă din filme.
Din păcate bateria camerei m-a lăsat chiar înainte de intrarea în scenă a „Iacărilor Acrobați”. Băieții ăștia au cumpărat două avioane YAK-52, avioane de vânătoare sovietice din al Doilea Război Mondial, le-au aranjat pentru zbor acrobatic și execută manevre care te fac să uiți de durerea din jurul gâtului în timp ce-i privești. Așa a fost și sâmbătă. Stabilitate, concentrare și spectaculozitate. Zboruri în oglindă și o rupere de formație uluitoare.
După ce toți invitații și-au executat numerele, aceștia au solicitat permisiunea de a zbura din nou. Era modul lor de a mulțumi publicului ce i-a umplut de aplauze în timpul exercițiilor.
Din păcate vremea n-a ținut și duminică cu aviatorii, norii de ploaie făcându-și de cap deasupra Brașovului. Aviatorii au zburat însă și azi. Dar show-uri aviatice se organizează destul de des și ar merita o vizită la Clinceni să-i vedeți la lucru pe „Șoimii României”, iar în zilele de 22 și 23 august îi puteți vedea pe „Iacări” la Tuzla, județul Constanța.Printr-o „ranversare” revin la o întâmpare de sâmbătă. Într-un moment de liniște pe cer organizatorii au inițiat un mic concurs. Acesta consta în a avea tupeul să cânți în fața a peste 1000 de oameni imnul aviatorilor. După ce l-am auzit la boxe și am reținut refrenul mi-am făcut curaj și m-am dus să sparg gheața.

„Aviația îți dă senzația,
Și te face să trăiești.
Aviația îți dă senzația
Și te face să iubești!”
Cam așa sună refrenul. L-am cântat odată, apoi, după ce s-a postat o cameră pentru a surprinde momentele de „acrobații vocale” am fost rugat să mai cânt odată. Încet-încet și-au făcut și alții curaj, au luat microfonul în mână și au urcat pe „portativul cerului”. Un grup de aviatori , cred că erau, au format o trupă ce a cântat versiunea veche a imnului. Au fost tari de tot tipii. Și, ca răsplată pentru curajul nostru fără margini, fiecare a primit cadou un aeromodel. Eu am primit un elicopter cu marcaje românești.No, gata! V-am povestit destul. Aveți mai jos montaje, spectaculoase, zic eu, cu Peter Beseneyi și MiG-urile 21 Lancer. Rămâneți pe frecvența „brașoavelor” pentru că în curând o să-l vedeți și pe Zoli Veres dar și Pumele Armatei Române. Nu i-am uitat nici pe parașutiști și parapantiști.

Anunțuri

6 gânduri despre „TransilvAeroShow 2009 – cronică sentimentală”

  1. De fapt, Iak-ul 52 e un avion mult mai nou decat crezi. Primul zbor l-a efectuat abia in 1976, mult dupa al doilea razboi mondial :)E un avion de antrenament usor (militar) si care a dotat o buna parte a aerocluburilor sovietice. L-am fabricat si noi multi ani la Bacau, sub licenta.In rest, numai bine, foarte frumoase clipurile.

Ce zici?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s